عروج مهدوی در پدخندق+تصاویر
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
عروج مهدوی در پدخندق+تصاویر
تاریخ : جمعه 15 آذر 1392
نویسنده : RmZiRn



قیاس مهدوی لار از جمله جان برکفان و دلاوران رشیدی است که در عملیات غرور آفرین پد خندق در کنار هم رزمانش دلاورانه جنگید، به شهادت نایل شد، روحش به عرش پر کشید اما پیکر مطهرش هیچ گاه پیدا نشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبر لنده به نقل از خامی، پس از انتشار کتاب «پایی که جاماند»حالا دیگر خیلی ها، بیش از پیش افتخار آفرینی کهگیلویه و بویراحمدی ها در پدخندق را شنیده اند.

پس از اینکه سال 67 دشمن توانست فاو را از رزمندگان ایران اسلامی پس بگیرد اقدام به گرفتن جزایر مجنون شمالی و جنوبی می کند. جزایری که تیپ 48 فتح مسئولیت محافظت از آن ها را  بر عهده داشت و چون دژهای آبی متعددی داشت به آن پد خندق نیز می‌گفتند.

 گردان‌های حضرت رسول به فرماندهی واحدی و گردان امام علی (ع) و گردان شهدا در آن‌جا مستقر بودند و وقتی دشمن برای پس‌گیری آن منطقه حمله کرد بسیاری از تیپ‌ها و لشکرها عقب‌نشینی کردند ولی تیپ 48 فتح جانانه ایستاد و عقب‌نشینی نکرد.

 هلی‌کوپترها و هواپیماهای دشمن مدام محل را زیر آتش گرفته و قایق‌های توپ‌دار مجهز به مسلسل به اضافه چندین تیپ و لشکر از زمین و دریا تیپ را مورد هجوم قرار دادند.

 در عملیات پد خندق، تیپ 48 فتح به مدت 16 ساعت به مقابله با دشمن بعثی پرداخت که در نهایت با شهادت تعداد زیادی از افراد تیپ و اسارت عده ای از آن ها از جمله سید علی صالح رایگان فرمانده دژ خندق، نبرد پایان یافت.

یکی از عزیزانی که در این نبرد مردانه جنگید و به فیض شهادت نایل آمد اما هیچ گاه پیکر مطهرش پیدا نشد قیاس مهدوی لار است. همچنان که از آخر فامیل این شهید مشخص است اهل لار بود.روستایی از توابع شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد.

این شهید بزرگوار در سال 1348 در یک خانواده فقیر اما عزتمند، معتقد و مسلمان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در روستای لار گذراند و دوران راهنمایی را در مدرسه 12 بهمن تلچگاه با موفقيت طی کرد.

 اخلاق نیکو، مظلومیت و مهربانی قیاس باعث می شد همسالان، فامیل و مردم روستا، او را دوست داشتنی بدانند و به واسطه این اخلاق مورد توجه همه بود.

اما آن چه سبب می شد مردم توجه ویژه ای به قیاس داشته باشند جدی بودن در انجام فرایض دینی و رعایت مسائل شرعی بود.

او که به دلیل فقر شدید خانواده اش مجبور بود در روزهای تعطیلی مدارس، کار کند در نهایت نتوانست تحصيلات دبيرستان خود را ادامه دهد و به دلیل نیاز خانواده به پول مبادرت به ترك تحصيل کرد.

سال 66 تصمیم گرفت از طریق سپاه پاسدارن همیشه قهرمان به سربازی رفته و عازم جبهه های نبرد با دشمن شود.

قیاس مهدوی در عمليات جزيره مجنون (پدخندق) همراه با دیگر همرزمانش با رشادت و مقاومت، دليرانه جنگید و سرانجام در همان عملیات، در تاریخ 4 تیر 67 به درجه رفيع شهادت نائل آمد اما پيكر مطهرش تاكنون به دست خانواده اش نرسيده. جوانی که تمامی روستا را داغدار کرد اما هیچ گاه بازنگشت..

در بخشی از وصیت نامه این شهید عزیز آمده است: از برادرانم مي خواهم كه دنباله رو رزمندگان باشند و جبهه ها را خالي نكنند تا دشمن در مقابلشان سر تعظيم فرو آورد.

هم چنین این شهید بزرگوار اين شعر را قبل از رفتن به جبهه بر روي چند جلد از كتاب هایش نوشته بود:

        مادر مگر خون من رنگين تر از خون حسين             مادر مگر جون من شيرين تر از جون حسين

اين كشته بي دست و پا منم چون حسين

سید صالح رایگان،جانشین گردان حضرت رسول(س) در عملیات پد خندق در خصوص این عملیات گفته است: تمام خطوط مقدم از شمال شلمچه تا جزایر مجنوندر ساعات اولیه شروع عملیات به وسیله آتش دشمن سقوط کرده بود.

تنها یگانی که در این تاریخ جانانه جنگید و دشمن را زمین‌گیر کرد تیپ 48 فتح و گردان حضرت رسول بود.رایگان فاصله 57 متری رزمندگان با کمین دشمن در دژ خندق را از موارد مظلومیت این عملیات خوانده و گفته: رزمندگان در یک راه آب 57 متری با دشمن قرار داشتند و هیچ امیدی به زنده ماندن کسی وجود نداشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبر لنده، رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در عملیات غرورآفرین پدخندق، حضور گسترده و نقش محوری داشتند به طوری که 87 نفر از رزمندگان استان به شهادت رسیدند و 78 نفر نیز از سوی دشمن اسیر شدند. برای دیدن تصاویر شهدای پد خندق استان کهگیلویه و بویراحمد  اینجا کلیک کنید.

گردآوری و تنظیم: فاضل کامران-عباس رضایی

انتهای پیام/ع



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409